1,8 miljoen kinderen zonder onderwijs door overstromingen in Azië

Zeker 18.000 scholen zijn beschadigd of verwoest door de ergste overstromingen in jaren in India, Nepal en Bangladesh. Dat brengt het onderwijs voor kinderen en hun welzijn op langere termijn in gevaar, waarschuwt Save the Children. Hoe langer kinderen wegblijven van school, hoe groter de kans dat ze niet terugkomen.

Naast de verwoeste en beschadigde scholen, worden nog eens duizenden scholen gebruikt als opvangcentra. In totaal kunnen zo’n 1,8 miljoen kinderen niet naar school omdat de overstromingen grote delen van Bangladesh, Nepal en India in hun greep houden. Het dodental ligt inmiddels op meer dan 1.200, meer dan 40 miljoen mensen zijn getroffen.

Save the Children waarschuwt dat honderdduizenden kinderen definitief buiten het schoolsysteem kunnen komen te staan als onderwijs geen prioriteit krijgt de komende tijd. “Dit soort overstromingen hebben we jaren niet meegemaakt. Ze zijn een bedreiging voor het onderwijs voor heel veel kinderen. Het belang van onderwijs bij dit soort rampen wordt onderschat, en dat kunnen we niet nog eens laten gebeuren. We kunnen ons geen stappen terug veroorloven”, zegt Rafay Hussain van Save the Children in de staat Bihar in India. “Daarom is het zo belangrijk dat onderwijs goed gefinancierd wordt in de nasleep van een ramp: om kinderen terug te krijgen naar het klaslokaal en zo hun toekomst te beschermen.”

De overstromingen hebben het onderwijs in de hele regio een zware klap toegebracht. In India werden meer dan 12.000 scholen beschadigd of verwoest, in Nepal gaat het om ongeveer 2.000 scholen en in Bangladesh 4.000. In sommige gebieden zijn scholen al weken dicht, terwijl elders scholen open blijven ondanks het gebrek aan leraren, materiaal en leerlingen. Veel kinderen blijven weg omdat ze samen met hun ouders bezig zijn de overstromingen te overleven.

In Bangladesh zijn de universitaire examens opgeschort en staan de toetsen voor de basisschool op losse schroeven. Volgens Mark Pierce, directeur van Save the Children in Bangladesh, is onderwijs een basisbehoefte bij dit soort rampen. “Er wordt voor onderdak gezorgd en er wordt voedsel en schoon drinkwater uitgedeeld, maar we moeten onderwijs in hetzelfde licht zien”, zeg Pierce. “Een school is de beste plek voor kinderen; het is een bescherming tegen bijvoorbeeld kinderarbeid, kindhuwelijken en kinderhandel die kunnen voorkomen tijdens rampen als overstromingen. Onderwijs ondersteunt het emotionele herstel van kinderen, geeft een gevoel van normaliteit en structuur.”

Save the Children helpt bij het herstellen van scholen in de drie getroffen landen, onder meer door het opzetten van tijdelijke klaslokaaltjes, het uitdelen van schoolmaterialen zodat lessen door kunnen gaan en het geven van psychosociale steun aan kinderen.

Naast het stimuleren van onderwijs deelt Save the Children tentzeil uit als tijdelijke beschutting en heeft de organisatie speciale speelplekken ingericht voor kinderen. Verder delen medewerkers hygiëne- en keukenpakketten uit, en contant geld waarmee mensen basisbehoeften zoals voedsel en schoon water kunnen kopen.