Sofia (12) uit Zuid-Soedan, nu in Oeganda

"Ik vind school heel leuk, want als ik later groot ben kan ik mijn moeder helpen"

Vier NGO's werken samen om kinderen in Oeganda weer onderwijs te geven

Een nieuw onderwijsconsortium bestaande uit Finn Church Aid, Norwegian Refugee Council, War Child Holland en geleid door Save the Children, geeft kinderen van vluchtelingen en de gastgemeenschappen een toekomst.

De 12-jarige Sofia vluchtte voor het geweld in Zuid-Soedan en arriveerde op blote voeten in Oeganda. Haar vader werd voor haar ogen vermoord. Sofia is heel blij dat ze hier veilig is, maar ze droomt ervan om dokter te worden, terug naar huis te gaan en mee te helpen om haar land weer op te bouwen. “Mensen moeten elkaar vergeven en niet meer vechten. Ik zou heel graag terug naar huis gaan.

De Oegandese overheid en lokale gemeenschappen zijn enorm gastvrij geweest bij de opvang van vluchtelingen als Sofia. Kinderen zoals zij kunnen een grote bijdrage leveren aan de Oegandese maatschappij en aan het opbouwen van een welvarend en vredig Zuid-Soedan. Maar ze moeten wel de kans krijgen om zich te ontwikkelen.

Onderwijs is essentieel om gevluchte kinderen een kans op een betere toekomst te geven. Toch gaat 60% van de vluchtelingenkinderen in Oeganda niet naar school. Meestal omdat het te duur is of omdat er te weinig scholen zijn en te ver weg. Veel kinderen moesten stoppen met school vanwege de oorlog en vinden het moeilijk om nu weer aan te sluiten op een passend niveau. Klassen zijn veel te groot en er zijn niet genoeg leraren. Faciliteiten voor Oegandese kinderen in de gastgemeenschappen zijn ook veel te vol.

Samenwerken in een onderwijsconsortium
De uitdaging is zo groot dat we samen moeten werken aan een oplossing. Daarom hebben Finn Church Aid, Norwegian Refugee Council, War Child Holland en Save the Children hun krachten gebundeld in een nieuw onderwijsconsortium. Het eerste project, INCLUDE, is een innovatief en versneld onderwijsprogramma voor vluchtelingenkinderen en kinderen van gastgemeenschappen.

Door samen te werken en technische expertise te combineren, is het onderwijsconsortium effectiever en kostenefficiënter. Met steun van de EU start het consortium in West Nile. Doel is om 10.000 kinderen in de leeftijd van 10 tot 18 jaar terug naar school te helpen.

Gesteund door ECHO

Door samen te werken en technische expertise te combineren, is het onderwijsconsortium effectiever en kostenefficiënter. Met steun van de EU start het consortium in West Nile. Doel is om 10.000 kinderen in de leeftijd van 10 tot 18 jaar terug naar school te helpen.

Een innovatieve benadering
Sofia ging in Zuid-Soedan elke dag naar school, maar ze moest stoppen toen de oorlog uitbrak. “Ik vind school heel leuk en ik wil ermee doorgaan, zodat ik mijn moeder kan helpen als ik groot ben.”

Met het INCLUDE-project zorgen we ervoor dat kinderen die een tijd niet naar school zijn geweest basisonderwijs krijgen en, waar mogelijk, weer teruggaan naar het reguliere onderwijs. Het project heeft een versneld lesprogramma waarbij twee of drie schooljaren in één jaar worden samengebracht. Het maakt gebruik van lesmethodes die passen bij de cognitieve volwassenheid van de leerling. Andere onderdelen van het project zijn:

  • het bouwen van nieuwe klaslokalen
  • het trainen en ondersteunen van leraren
  • de ‘Can’t wait to learn’ onderwijstechnologie met speciaal ontworpen interactieve spellen op tablets om te leren lezen en rekenen.
  • psychosociale ‘TeamUp’ hulp om de stress te verminderen die vluchtelingenkinderen ervaren als een gevolg van de oorlog, hun zware tocht op weg naar veiligheid en het leven in een nieuw land.
  • het verbeteren van het onderwijs in een noodhulpsituatie via een nieuwe methode met gemeenschapsparticipatie.

Bekijk een artikel over het onderwijsconsortium in de Oegandese krant 'The Daily Monitor'