Een innovatieve benadering
Sofia ging in Zuid-Soedan elke dag naar school, maar ze moest stoppen toen de oorlog uitbrak. “Ik vind school heel leuk en ik wil ermee doorgaan, zodat ik mijn moeder kan helpen als ik groot ben.”
Met het INCLUDE-project zorgen we ervoor dat kinderen die een tijd niet naar school zijn geweest basisonderwijs krijgen en, waar mogelijk, weer teruggaan naar het reguliere onderwijs. Het project heeft een versneld lesprogramma waarbij twee of drie schooljaren in één jaar worden samengebracht. Het maakt gebruik van lesmethodes die passen bij de cognitieve volwassenheid van de leerling. Andere onderdelen van het project zijn:
- het bouwen van nieuwe klaslokalen
- het trainen en ondersteunen van leraren
- de ‘Can’t wait to learn’ onderwijstechnologie met speciaal ontworpen interactieve spellen op tablets om te leren lezen en rekenen.
- psychosociale ‘TeamUp’ hulp om de stress te verminderen die vluchtelingenkinderen ervaren als een gevolg van de oorlog, hun zware tocht op weg naar veiligheid en het leven in een nieuw land.
- het verbeteren van het onderwijs in een noodhulpsituatie via een nieuwe methode met gemeenschapsparticipatie.