Willem zorgt dat kinderen hun medicijnen krijgen, ook in corona-tijd

Willem Zuidema is ‘global supply chain lead’ bij Save the Children. 

Ons werk voor kinderen wereldwijd wordt vooral met lokale hulpverleners uitgevoerd. Maar op sommige plekken - zoals in Bangladesh, Oeganda, Laos, Myanmar, en op ons hoofdkantoor in Londen - zit hier en daar een Nederlander. Zoals Willem Zuidema, die in plaats vanuit het hoofdkantoor, momenteel thuis in Den Haag werkt. Hij zet alles op alles om tijdens de coronapandemie alle hulpgoederen en hulpverleners ter plekke te krijgen.

“Kort gezegd zorg ik ervoor dat goederen, voedsel, leermiddelen en ook medicatie bij kinderen in conflict- en noodsituaties terechtkomen”, vertelt Zuidema. “Ook zorgen wij dat ons personeel beschikt over de juiste middelen om die goederen op hun plek te krijgen. Zo komt het voor dat ik bijvoorbeeld help met het regelen van een veilige auto om een leraar of een arts in een conflictgebied te krijgen.” 

Medicijnen ebola
Tijdens de coronacrisis is zijn werk extra uitdagend, omdat er veel beperkingen zijn. “Op dit moment moet ik een lading van 35 pallets met medicijnen vanuit Nederland naar Goma in de Democratische Republiek Congo zien te krijgen”, vertelt Zuidema. “Dat is hard nodig omdat er – naast de dreiging van corona – ook Ebola heerst. Door de coronapandemie zijn de luchtvrachtprijzen verdubbeld. Wij moeten al onze creativiteit en onderhandelskills gebruiken om toch een mogelijkheid te vinden onze medicatie met een vlucht mee te krijgen.”

"Wij moeten al onze creativiteit en onderhandelskills gebruiken om onze medicatie met een vlucht mee te krijgen."

Bepaalde temperatuur
“Bij medicatie is transport extra ingewikkeld omdat de spullen niet onder of boven een bepaalde temperatuur mogen worden vervoerd en bewaard. Nu veel luchtvrachtverkeer stil ligt, worden hulpgoederen vaker meegestuurd met de paar passagiersvliegtuigen die nog vliegen. Humanitaire hulp is nu harder nodig dan ooit maar de corona-maatregelen maken het vervoer extra duur en lastig.”

Mondkapjes
Wanneer hulpgoederen urgent zijn, moeten ze met luchttransport worden vervoerd. Anders gaan ze met zeevracht mee en zijn de spullen gemiddeld 3 a 4 weken onderweg. “Door Covid-19 heeft het transport van hygiĆ«ne- en beschermingsmiddelen grote haast. Er is bijvoorbeeld een enorm tekort aan mondkapjes. Ik zoek met mijn team wereldwijd naar aanbieders die ons kunnen helpen. Wij halen ze momenteel uit China. We zoeken ook naar leveranciers in andere landen. Hierbij moeten we veel sneller inkopen en vracht regelen dan normaal.”

Wereldwijde magazijnen
Toen de corona-crisis uitbrak, heeft het team van Zuidema snel gereageerd door nieuwe instructies te schrijven voor bijvoorbeeld magazijnmedewerkers, zodat zij zich aan de maatregelen konden houden en ook gewoon hun werk konden blijven doen. “Ik ben er trots op dat we werken met meer dan 1000 mensen die dagelijks hulpgoederen over de hele wereld voor ons vervoeren. We hebben 1300 auto’s en 280 magazijnen in meer dan 50 landen. Juist nu in coronatijd is dat extra belangrijk.”

Serie: Nederlanders in de fontlinie van de coronacrisis

Save the Children werkt wereldwijd vooral met lokale hulpverleners. Maar op sommige plekken in de wereld – zoals in Bangladesh, Oeganda, Laos, Myanmar en op ons hoofdkantoor in Groot-BritanniĆ«- zit hier en daar een Nederlander. Tijdens de corona-crisis, vragen wij hen te vertellen over de urgentie van hun werk. Ze geven ons inzicht in wat zij doen om bij te dragen aan onze strijd tegen corona. Dit is deel 1 van deze serie. 

>> Meer weten over ons werk tijdens de coronacrisis?