Kappersles
Caroline: “We brengen ook een bezoekje aan de ‘kappersschool’. Hier leren jongeren echt een vak en kunnen zich dus goed voorbereiden op een mogelijke toekomst in de Syrische kappersbranche. Twee meisjes zijn net ‘onder handen’ genomen door hun vriendinnen en hebben een prachtige haarstijl. Het liefst willen ze straks een bedrijfje beginnen. Dankzij deze plek hebben veel meiden, maar ook jongens, nieuwe vriendschappen gesloten. Een paar meisjes vertellen hoe ze elkaar nu helpen met het oplossen van problemen, of elkaar troosten als iemand verdrietig is. Dat is bijzonder, want voorheen hadden ze vrijwel geen contact met anderen. Juist de tienerjaren zijn cruciaal voor je identiteitsontwikkeling en het leren van allerlei (sociale) vaardigheden. De meisjes die ik spreek geven exact dit aan, ze kunnen nu beter omgaan met hun emoties en weten waar ze hulp kunnen zoeken als dit nodig is.
Vrienden maken
In de kunst- en speelruimte werken kinderen samen aan een boom, een boom die groeit met veel kleur. Een representatie van henzelf; je hebt zelf een rol in hoe je groeit, hoeveel kleur daarin zit en hoe lang dat doorgaat. Dit versterkt het gevoel van vertrouwen hebben in je eigen kunnen. Ze werken goed samen, hebben plezier en maken nieuwe vrienden. Wat mooi dat onze programma’s een positieve impact hebben op kinderen én de gemeenschap. Ik ben overtuigd; we doen hier echt goed. We brengen mensen samen, bouwen aan zelfvertrouwen en positief gedrag van kinderen en ouders. Met onze hulp werken kinderen aan hun toekomst.
Dit is het laatste deel van de dagboekfragmenten van Caroline en Anne.
Lees hier deel 1
Lees hier deel 2
Lees hier deel 3