Skip to main content
5227c0e9-373b-432d-a1b9-37c27cb20621.jpg.webp

Dagboek: Vaktraining en creatieve lessen voor lokale jongeren (deel 4)

Vrijdag 24 Maart 2023

Ook buiten het kamp zet Save the Children zich in voor jongens en meisjes. Jongeren uit de lokale gemeenschap kunnen deelnemen aan een programma.

In het gebied is gebrek aan goed en erkend onderwijs. Daardoor brengen veel jongeren hun tijd thuis door. Ons programma biedt (vak)trainingen en creatieve lessen die de ontwikkeling van kinderen en jongeren stimuleren. 

A-computer-lesson-in-Dutch-MFA-supported-Vocational-Training-Center-in-North-East-Syria-on-28-December-2022-Photo-by-Roni-Ahmed-Save-the-Children


 

Computerles  
Anne: “Het is een levendige bedoening in het gebouw waar Save the Children vaktrainingen organiseert. Jongeren kunnen er terecht voor naailes, computerles of een kapperstraining. Er worden ook psychosociale activiteiten georganiseerd; op een positieve manier verwerken jongeren zo nare ervaringen en worden hun sociale vaardigheden versterkt.  
We gaan een naastgelegen keet binnen. Jongens en meisjes volgen er computerles. In een aantal maanden leren zij alle ins en outs van Microsoft tot software-installatie. Ze zijn heel enthousiast en willen het liefst straks een eigen winkel openen. Deze jongeren kunnen echt dromen van een toekomst. 

Muziekles 
Als we het gebouw binnengaan, klinkt er vrolijke muziek. Twee stoere meisjes zingen een lied, de rest van de kinderen klapt en zingt mee. Een jongen bespeelt een soort gitaar en de muziekleraar begeleidt de kinderen op de piano. In het midden van de groep zit een jongen in een rolstoel, hij heeft een verstandelijke en fysieke beperking. Eerst communiceerde hij amper met iemand, ook niet met zijn ouders, vertelt een collega. Nu heeft hij volop plezier en maakt contact met de anderen.” 

A-hairdressing-class-in-Dutch-MFA-supported-Vocational-Training-center-in-North-East-Syria-on-28-December-2022-Photo-by-Roni-Ahmed-Save-the-Children


 

Kappersles  
Caroline: “We brengen ook een bezoekje aan de ‘kappersschool’. Hier leren jongeren echt een vak en kunnen zich dus goed voorbereiden op een mogelijke toekomst in de Syrische kappersbranche. Twee meisjes zijn net ‘onder handen’ genomen door hun vriendinnen en hebben een prachtige haarstijl. Het liefst willen ze straks een bedrijfje beginnen. Dankzij deze plek hebben veel meiden, maar ook jongens, nieuwe vriendschappen gesloten. Een paar meisjes vertellen hoe ze elkaar nu helpen met het oplossen van problemen, of elkaar troosten als iemand verdrietig is. Dat is bijzonder, want voorheen hadden ze vrijwel geen contact met anderen. Juist de tienerjaren zijn cruciaal voor je identiteitsontwikkeling en het leren van allerlei (sociale) vaardigheden. De meisjes die ik spreek geven exact dit aan, ze kunnen nu beter omgaan met hun emoties en weten waar ze hulp kunnen zoeken als dit nodig is.  

Vrienden maken 
In de kunst- en speelruimte werken kinderen samen aan een boom, een boom die groeit met veel kleur. Een representatie van henzelf; je hebt zelf een rol in hoe je groeit, hoeveel kleur daarin zit en hoe lang dat doorgaat. Dit versterkt het gevoel van vertrouwen hebben in je eigen kunnen. Ze werken goed samen, hebben plezier en maken nieuwe vrienden. Wat mooi dat onze programma’s een positieve impact hebben op kinderen én de gemeenschap. Ik ben overtuigd; we doen hier echt goed. We brengen mensen samen, bouwen aan zelfvertrouwen en positief gedrag van kinderen en ouders. Met onze hulp werken kinderen aan hun toekomst. 

Dit is het laatste deel van de dagboekfragmenten van Caroline en Anne. 

Lees hier deel 1
Lees hier deel 2
Lees hier deel 3