De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen
Daarnaast was er vanuit de school de behoefte om TeamUp uit te voeren, omdat het juist voor deze doelgroep extra belangrijk is om aandacht te besteden aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. “Als het gaat om het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling, is TeamUp een veilige, laagdrempelige manier. Los van de leuke activiteiten helpt het kinderen ook bij hun motorische ontwikkeling. Je kunt de routines van TeamUp bijvoorbeeld ook als energizers inzetten tijdens lessen. Het biedt ontspanning,” aldus Mirela. Ze merkt dat de kinderen buiten school nog veel bezig zijn met de situatie in Oekraïne. Daarom is het zo fijn voor hen als ze dit bij TeamUp op school kunnen loslaten. Zo kunnen en mogen ze weer even kind zijn.
Ook Linda Mateijssen, leerkracht middenbouw is inmiddels getraind om TeamUp uit te voeren. “Ik moet best wennen aan TeamUp! In de klas hebben we veel structuur, bij TeamUp krijgen kinderen veel meer vrijheid. Zo mogen ze bijvoorbeeld zelf even een time-out nemen als ze dat willen. Bij TeamUp gaat het om samen doen, je hebt als leerkracht tijdens TeamUp ook een andere rol. Het geeft mij een fijn en positief gevoel. De kinderen vinden het leuk dat de juf meedoet en iedereen erbij betrokken is. Hoe vaker je het doet, hoe beter ze de routines begrijpen en ook mee gaan doen.”