Is het zo dat wervingsbureaus rijk worden van goede doelen?

Goede Doelen zijn professionele organisaties, kennen de markt en zijn scherpe onderhandelaars. Wij zijn hierop geen uitzondering. We willen de kosten voor de huis-aan-huis werving zo laag mogelijk houden, om zoveel mogelijk te kunnen besteden aan de maatschappelijke doelen waarvoor wij ons inzetten. Wij maken daarom altijd een scherpe afweging tussen kosten en opbrengsten. Wervingsbureaus werken niet alleen voor goede doelen als wij, maar ook voor andere sectoren (energiemaatschappijen, omroepen, gemeenten, kranten, etc.). Er zijn eigenaren van bureaus die in de loop der jaren een vermogen hebben opgebouwd. Op de manier waarop dit is opgebouwd hebben wij geen zicht. De bureaus en hun eigenaren werken immers voor veel verschillende partijen en ontplooien veel verschillende (beleggings-) activiteiten. Goede doelen en de toezichthouder CBF bewaken de verhouding tussen kosten en opbrengsten van fondsenwervende activiteiten. Daar ligt hun verantwoordelijkheid.