De helden die hun leven riskeerden om andere levens te redden

"Er was zoveel psychosociale hulp nodig voor kinderen, dat het lastig werd om te beslissen waar we onze programma’s zouden uitzetten. Om er zeker van te zijn dat alle gemeenschappen in nood bereikt zouden worden, werkten we samen met o.a. hulporganisaties, lokale en nationale overheidsdiensten."

"In Tacloban City werden veel kinderen opgevangen in opvangcentra. Dit gebeurde meestal in scholen en andere grotere centra die allemaal gedeeltelijk beschadigd waren. Ze boden genoeg onderdak om te slapen. Werk in de opvangcentra werd gecoördineerd door de sociale dienst van de stad. Tevens waren er plannen om kinderdagverblijf werknemers te laten werken in de veilige speelplekken. Maar veel van deze mensen waren zelf slachtoffer geworden van de tyfoon en probeerden hun eigen leven weer op te bouwen. We begonnen langzaam aan met het opzetten van veilige speelplekken met steun van docenten en andere vrijwilligers."

"Een van de opvangcentra was de Panaloran School in Tacloban. Het schoolplein zag eruit als een strijdtoneel, maar het hoofdgebouw had de grote last van de storm doorstaan. Ik heb met veel mensen gepraat en herinner me nog goed het verhaal van Oscar in de school."

"Oscar en vele anderen waren op de begane grond van de school op de ochtend van de storm. Zij waren voorbereid op de harde wind die zou komen, maar hadden geen idee van de stormvloed die daarmee gepaard ging. Toen duidelijk werd dat het water tot boven hun hoofd zou uitstijgen, vluchtte ze naar de tweede verdieping van het gebouw. Ondanks dat ze hier een groter risico liepen op rondvliegende brokstukken. Maar de kracht van het water maakte het voor hun onmogelijk om de deur te openen. Oscar brak een raam open en elk persoon waande zich er een weg doorheen."

"De kinderen op school waren de droevigste die ik de afgelopen dagen had gezien. We zorgde dat de volwassenen zo snel mogelijk werden voorzien van veilige kleding zodat zij, in ruil voor geld, het schoolgebouw veilig en schoon konden maken. Toen ik die middag weer terug kwam, was de school volledig schoon gemaakt. De opbouw van de veilige speelplek voor kinderen kon beginnen. De kinderen kregen weer een lach op hun gezicht."

"Het was Oscar zijn vrouw die alle activiteiten voor kinderen leidden. Deze vrouw was zelf erg beschadigd door de storm. Toch gaf zij haar tijd aan de kinderen in plaats van aan de wederopbouw van haar eigen leven. In haar ogen kwamen de kinderen altijd op de eerste plek."

"Terwijl de activiteiten zijn gestart, zie ik steeds meer lachende gezichten. Kinderen spelen met hun vrienden en krijgen knuffels van ons om mee te spelen."