Inclusief onderwijs: de uitdagingen van een schooldirectrice in Kirgizië

In Kirgizië worden kinderen met een beperking vaak buitengesloten van het reguliere onderwijs. Docenten weten niet hoe zij deze kinderen kunnen ondersteunen en ouders raken ontmoedigd door de vele uitdagingen.  Het gevolg hiervan is dat kinderen niet naar school gaan.

Naast de kinderen met een aantoonbare beperking zijn er ook kinderen die opgroeien in moeilijke situaties. Ook zij hebben problemen op school. “Wij worden dagelijks geconfronteerd met kinderen die achtergelaten worden door hun ouders”, vertelt Jannara. Jannara is al 13 jaar directrice van de Suidano School in Moskovskii, een van de grootste voorsteden van Bishek in Kirgizië. “Zij wonen bij hun grootouders die niet in staat zijn voor hen te zorgen. Vele kinderen vertonen emotionele- en gedragsproblemen en zij vragen speciale aandacht op school”, aldus Jannara.  

Met financiering van de Europese Unie ondersteunt Save the Children de Suidano School bij het verbeteren van de leefomstandigheden van kinderen met een beperking en hun families. We doen dit door onderwijs toegankelijker te maken en een positief milieu te creëren waarin de rechten van kinderen nageleefd worden. “Met een kleine subsidie hebben we de toegang tot school verbeterd. Zo hebben we een nieuw toilet gebouwd die goed bereikbaar is” zegt Jannara.

Save the Children werk sinds 1998 aan inclusief onderwijs in Kirgizië. Ons werk is door de jaren heen gefinancierd door verschillende donoren. In Kirgizië is Save the Children de toonaangevende organisatie die pleit voor de naleving van de rechten van kinderen met een beperking.