Kinderen naar school dankzij bijdrage Ikea Foundation

Soft Toys actie IKEA heeft opbrengst van € 10,1 miljoen voor kinderen in Afrika, Azië en Europa. 
Dankzij de donatie van de IKEA Foundation kunnen Save the Children en UNICEF onderwijs voor kinderen in 18 landen verbeteren.

Miljoenen klanten van IKEA kochten in de kerstperiode een artikel uit de Soft Toys collectie, waarvan een deel van de opbrengst bestemd is voor onderwijs voor kinderen. Van elk boek of elke knuffel dat in november en december verkocht werd, doneerde de IKEA Foundation € 1,- aan onderwijsprogramma’s van Save the Children en UNICEF. Dankzij deze bijdrage worden leerkrachten getraind, de bescherming van kinderen en leermaterialen verbeterd. De programma’s zorgen er bovendien voor dat meer kinderen toegang krijgen tot onderwijs in de armste landen ter wereld.

De donatie van dit jaar zal door Save the Children besteed worden aan het toegankelijk maken van onderwijs voor kinderen met een handicap en kinderen van een etnische minderheid in Azië en Europa. Met de bijdrage voor UNICEF zal zij fondsen beschikbaar stellen aan het ‘Schools for Africa’ initiatief in 8 landen en aan ‘Schools voor Asia’ in China.

“Door kinderen met een handicap en kinderen van een etnische minderheid toegang te bieden tot onderwijs, betekent dat de kansen op een betere toekomst aanmerkelijk verbeterd worden. Dankzij de betrokkenheid van de IKEA Foundation kunnen blijvende veranderingen gecreëerd worden in het leven van kinderen. We zijn dankbaar voor de samenwerking met de IKEA Foundation en willen de medewerkers en klanten van IKEA hartelijk danken voor hun betrokkenheid bij deze campagne”, zeg Elisabeth Dahlin (Secretary General van Save the Children in Zweden en voorzitter van de Global Lead Agency for the Save the Children/IKEA Foundation collaboration).

Josephine Bourne, Hoofd Onderwijs bij UNICEF, voegt toe: “Door de meest kwetsbare en gemarginaliseerde kinderen de kans te geven om naar school te gaan en te leren kunnen zij bouwen aan een toekomst. Geen enkel kind mag uitgesloten worden van onderwijs op basis van hun afkomst, sekse, handicap of conflicten en rampen, zoals de ebola uitbraak in Guinee, Liberia en Sierra Leone. UNICEF is dankbaar voor de blijvende steun van de IKEA Foundation en van de medewerkers en klanten van IKEA voor de kans die zij kinderen wereldwijd bieden.”

Dankzij de Soft Toys onderwijs campagne is het onderwijs sinds de start in 2003 verbeterd voor meer dan 11 miljoen kinderen in 46 landen.