Inhaalslag
Cora maakt met haar klas een flinke inhaalslag, niet alleen op educatief gebied maar ook sociaal-emotioneel. Lezen, rekenen en schrijven worden afgewisseld met het leren van persoonlijke en sociale vaardigheden door de spel- en bewegingsactiviteiten van TeamUp. Kinderen maken plezier met elkaar, uiten hun frustratie en komen opnieuw in contact met elkaar. Voor veel kinderen zijn de activiteiten een uitlaatklep, essentieel in een beangstigende pandemie. De reden dat Cora de activiteiten altijd heeft voortgezet. Aangepast rooster of niet.
Als de activiteiten beginnen, is Samira er vliegensvlug bij. Bij het spel waarin ze met haar handen op de rug een bal moet doorgeven, bloeit ze op. “Samira kan in de klas erg verlegen en terughoudend zijn, maar tijdens TeamUp neemt ze regelmatig het voortouw. Ze denkt mee en laat zich zien”, vertelt Cora. Samira is vooral blij dat ze niet de hele dag hoeft te leren maar ook lekker kan spelen: “waar ik woonde deden we geen spelletjes, alleen maar schoolwerk.” Bij de uitleg van de activiteiten wordt zo min mogelijk gepraat, leerkracht Cora laat vooral zien hoe het moet. “Soms vind ik het een beetje lastig te begrijpen, maar meestal weet ik wel wat ik moet doen”, vertelt Samira met enige trots.
Toekomst
Die trots is meer dan terecht want Samira ontwikkelt zich hartstikke goed. Ze heeft het naar haar zin in Nederland en is blij dat de scholen weer zijn geopend. Cora ziet de structuur weer langzaam terugkomen in haar klas, en doet haar best kinderen klaar te stomen voor volgend schooljaar. Samira gaat dan naar groep 6. Ze kan niet wachten!
Foto's: Michael Jessurun