Kinderen in Libanon weer thuis door onderwijscrisis
Na eerder bericht deze maand over toenemende voedselonzekerheid in Libanon, weer een tegenslag voor de kinderen daar. Leraren staken, waardoor naar schatting een miljoen kinderen op dit moment geen onderwijs krijgen.
Stakingen begonnen gedeeltelijk op 9 januari, maar inmiddels zijn alle openbare scholen in Libanon nu gesloten. Naast het miljoen kinderen dat nu thuis zit, had Libanon al een half miljoen kinderen die niet naar school gingen.
"Ik droom van naar school gaan"
De 11-jarige Jana* gaat sinds het begin van de stakingen niet naar school: “Mijn droom was om dokter te worden, nu droom ik er alleen maar van om weer naar school te gaan. Ik ga graag naar school en mijn lievelingsvak is wetenschap”, zegt Jana. “Ik was diepbedroefd toen onze leraren ons vertelden dat de school zal sluiten vanwege de staking. Het deed me denken aan de COVID-19-dagen en dat waren geen leuke tijden. Net als voorheen gaan mijn dagen voorbij zonder dat ik iets te doen heb. Ik weet niet hoelang het duurt voordat ik weer naar school kan. School was mijn ontsnapping, nu kan ik nergens anders heen. Ik ben bang voor de toekomst.”
De sociaaleconomische crisis heeft driekwart van de bevolking tot armoede gedwongen, met regelmatige stroomstoringen en een verergerende geldcrisis die de levensomstandigheden van miljoenen mensen verslechterd. Leraren en andere professionals kunnen hun rekeningen niet meer betalen, waardoor er stakingen zijn in het onderwijs en andere sectoren.
Kosten worden niet gedekt
Jennifer Moorehead, directeur van Save the Children in Libanon: “Door de ernstige gevolgen van de economische crisis kunnen leraren het zich niet langer veroorloven om naar hun werk te gaan en kunnen veel scholen de lopende kosten niet dekken om de klaslokalen tijdens de winterperiode verlicht of verwarmd te houden. Deze schoolsluitingen hebben al geleid tot een plotselinge daling van het leren, wat leidt tot voortijdig schoolverlaten en terugtrekking uit het onderwijs. Libanese en Syrische kinderen die niet naar school gaan, vragen steeds meer om toegang tot niet-formeel onderwijs in de gemeenschap.
“Het onderwijs aan de kinderen van Libanon is de meest essentiële factor die nodig is voor het herstel en de toekomst van het land. Deze belangrijke sector staat echter steeds meer voor uitdagingen en bevindt zich nu in een crisis met miljoenen kinderen die voor het vierde achtereenvolgende schooljaar het risico lopen kwaliteitsonderwijs mis te lopen. De prioriteit moet zijn om kinderen veilig terug naar school te krijgen en om te zorgen voor een duurzame oplossing voor het welzijn van leerkrachten.”
Save the Children dringt er bij de regering van Libanon op aan om zo snel mogelijk een oplossing te zoeken die ertoe zal leiden dat scholen weer worden geopend en om de registratie en veilige terugkeer van alle kinderen naar school te vergemakkelijken. Naast een onmiddellijke hervatting van het onderwijs voor alle kinderen, moet er ook een langdurige oplossing worden gevonden, die de grondoorzaken van het probleem aanpakt.
Save the Children in Libanon
Save the Children werkt sinds 1953 in Libanon en is daar co-leider van de onderwijssector. Al meer dan zes decennia werkt Save the Children eraan om de toegang van kinderen, adolescenten en jongeren tot kwaliteitsonderwijs te vergemakkelijken; de participatie, het welzijn en de bescherming van kinderen binnen het gezin, op school en in de gemeenschap versterken en om de voedselzekerheid en toegang tot mogelijkheden voor levensonderhoud, schoon water en goed onderdak te vergroten.