Skip to main content
image

Onderwijs toegankelijker voor kinderen met een lichamelijke beperking in Oeganda

Maandag 9 September 2024

In 2019 werd het in Oeganda verplicht om publieke gebouwen toegankelijk te maken voor mensen met een handicap. Veel scholen konden dit alleen niet uitvoeren door gebrek aan middelen en kennis. Wij ontwikkelden daarom een tool die hen ondersteunt.

In samenwerking met het Ministerie van Onderwijs en Sport in Oeganda hebben we een gids geschreven: de School Accessibility Companion Guide (SACG). De SACG is niet alleen voor architecten, maar ook voor leraren, studenten, ouders en leden van de gemeenschap. Het stelt hen in staat om de huidige schoolomstandigheden te beoordelen en barrières voor toegankelijkheid vast te stellen. 

De gids wordt ondersteund met afbeeldingen en checklists, waardoor het heel overzichtelijk is wat er moet gebeuren en wat de rechten zijn van mensen met een handicap. 

De overheid
De overheidsfunctionarissen, waaronder de commissaris van de afdeling Special Needs and Inclusive Education en de ingenieur van de Construction Management Unit, hebben beloofd de toegankelijkheid van gebouwen te handhaven. Ze willen de gids gebruiken om de vergunningsverlening en financiering voor toegankelijkheid van scholen te verbeteren.

“De lancering van de SACG markeert een cruciale mijlpaal in onze reis naar inclusief onderwijs in Oeganda,” vertelt een van onze werknemers in Oeganda. “We kijken ernaar uit om de positieve impact te zien die het zal hebben op het toegankelijker en inclusiever maken van scholen voor alle studenten.”