Welke impact heeft ons TeamUp programma voor gevluchte kinderen in Nederland?
Wij vinden het belangrijk dat kinderen in azc’s en (nood)opvanglocaties via sport en spel hun emoties kunnen verwerken. Dit is mogelijk met ons programma TeamUp. Het afgelopen jaar hebben we met een onafhankelijke onderzoekers van het IDS (Institute of Development Studies) de impact van TeamUp in kaart gebracht.
TeamUp is een programma in samenwerking met War Child. De TeamUp-sessies vinden plaats op vaste dagen en tijden met dezelfde begeleiders. Dit zorgt voor stabiliteit, structuur en een gevoel van veiligheid en verbondenheid. Kinderen die nieuw zijn in Nederland kunnen vanaf dag één meedoen, omdat TeamUp een non-verbaal programma is.
Gevoel van veiligheid
Niet alle opvanglocaties zijn veilige plekken voor kinderen. Er is bijvoorbeeld sprake van verslaving en geweld. “Veel ouders laten hun kinderen niet buitenspelen, omdat ze de opvang niet veilig vinden,” vertelt Tom Zwollo, monitoring en evaluatie specialist TeamUp Nederland. “Soms is TeamUp dan, naast school, het enige moment dat ze buiten komen.”
Gevoel van veiligheid is heel belangrijk, want pas dan kunnen kinderen zich emotioneel ontwikkelen en vriendschappen sluiten.
Succesverhaal
Een van de grootste veranderingen zag Tom bij de veertienjarige Navin*, die is gevlucht uit Irak. “Voor TeamUp zat ik de hele dag op mijn kamer spelletjes te spelen op mijn telefoon en had ik geen sociaal contact,” vertelde Navin aan Tom. “Maar nadat ik naar de TeamUp sessies ging, veranderde er veel. Ik sliep beter, ik zat minder op mijn telefoon en ik leerde hoe ik vrienden kon maken. Zonder TeamUp had het veel langer geduurd voordat ik al deze dingen zou leren.”
Een van de redenen dat Navin naar de TeamUp sessies ging, is omdat de vrijwilligers voor de sessies een rondje doen op de opvang en op deuren kloppen. “Dat stimuleerde hem om toch te komen,” vertelt Tom.
Belangrijke bevindingen
Uit ons impactonderzoek blijkt dat TeamUp de sociale verbondenheid en het culturele bewustzijn van kinderen bevordert. Door middel van sport en spel leren ze vrienden maken, conflicten op een constructieve manier op te lossen en positief om te gaan met verschillende culturen. Deze vaardigheden helpen hen anderen beter te begrijpen en probleemoplossend te denken in hun eigen leven.
Sommige kinderen gaven echter aan behoefte te hebben aan meer verbale communicatie tijdens de sessies. Hoewel de non-verbale aanpak zorgt voor inclusiviteit, zou het toevoegen van meer gesproken interactie de ervaring voor kinderen kunnen verbeteren.
Conclusie
TeamUp speelt een belangrijke rol in het helpen van kinderen om hun emoties te verwerken, vriendschappen op te bouwen en belangrijke levensvaardigheden te ontwikkelen. Door een veilige, gestructureerde omgeving te creëren, bieden we kinderen de tools die ze nodig hebben om moeilijke situaties aan te pakken en deze op een gezonde manier te verwerken.