Skip to main content
teamup gaina

Gevlucht en toch plezier kunnen hebben

Wat als je als kind alles achter moet laten, bijvoorbeeld door oorlog, geweld of armoede? Bovenop de stress van het noodgedwongen verlaten van je thuis, maken deze kinderen nog veel meer ingrijpende gebeurtenissen mee. Sommige kinderen zijn tijdens hun reis getuige van geweld, reizen per boot of zelfs alleen. Je komt aan in Nederland, waar je nog geen vriendjes en vriendinnetjes hebt gemaakt en de Nederlandse taal nog niet kent. Naar een nieuwe school gaan is dan best spannend.

 

Speciaal voor deze kinderen zijn er nieuwkomersklassen. Naast het leren van de Nederlandse taal, doen ze er hier alles aan om kinderen zich zo snel mogelijk thuis te laten voelen op school na alles wat zij hebben meegemaakt. Zo ook op basisschool De Regenboog in Zoetermeer. Om de kinderen ook psychosociale steun te bieden doen de kinderen iedere week mee met TeamUp.

TeamUp op School laat door middel van spel en beweging kinderen even al hun zorgen vergeten. Op De Regenboog geven drie leerkrachten iedere woensdag TeamUp aan kinderen uit drie schakelklassen. 

Kopie

Leerkracht Nathalie vertelt waarom zij zo graag TeamUp wilde geven op haar school:

“We hebben onszelf voor het TeamUp-programma aangemeld omdat een ander programma die bij ons op school gebruikt wordt, erg gericht is op taal. Daarom zochten we iets voor de sociaal-emotionele ontwikkeling waarbij je non-verbaal met kinderen activiteiten kunt doen.” 

Het programma is ontwikkeld voor gevluchte kinderen en kinderen met een migratie-achtergrond van 6 tot 12 jaar. Spelenderwijs leren zij omgaan met hun emoties, werken zij samen met anderen en krijgen zij meer zelfvertrouwen.

Nathalie merkte al snel verschil bij de kinderen die wekelijks meedoen met TeamUp: “Sommige kinderen kwamen heel stil en teruggetrokken binnen en wilden in het begin niet meedoen met een sessie. Na een paar weken zagen we dat ze enorm enthousiast uit zichzelf meededen.”

Vooral bij Gaina* (9) was deze transformatie goed te zien. Nathalie: “Ze was in het begin zo verlegen. Ze durfde weinig, want ze sprak de taal niet. Ze kwam niet goed mee met de lessen, maar tijdens de TeamUp-sessies zag je dat ze enthousiaster werd. Ik zag haar echt opbloeien en vrolijker worden.”

teamup_1

Als je aan Gaina en haar vriendinnetje vraag wat zij van TeamUp vinden antwoorden ze in koor “ALLES!”. Ze zijn beiden nog geen half jaar in Nederland en komen uit verschillende werelddelen. “In mijn land deden we niet veel spelen, alleen huiswerk maken en soms sporten, vertelt Kery* (11) uit Colombia. Na TeamUp ben ik altijd meer blij.”

De twee meiden vinden TeamUp veel leuker dan gym. Nathalie vertelt dat dit komt doordat TeamUp echt een andere dynamiek heeft. “Het enthousiasme  bij TeamUp is groter, ze vragen er ook echt naar: Juf, gaan we vandaag weer TeamUp doen? Dat vragen ze niet op een gymdag.”

Bij TeamUp wordt er iedere week gewerkt met een thema, zoals vriendschappen, samenwerken of een ander helpen. Het thema van die week vormt de rode draad in alle lessen, vertelt Nathalie. “We hangen de vaardigheidkaart van het thema op het bord en kiezen een routine uit die we gedurende de dag een aantal keer terug laten komen zodat de leerlingen bij de sessie al weten hoe die routine gaat. Een mooie manier om ook tussen de lessen door even de gedachten te kunnen verzetten.”

Het leukste TeamUp spel vinden de meiden ‘Annemaria Koekoek’ en ‘De Kippendans’. Dat laatste beaamt leerkracht Nathalie lachend: “Elke keer komen ze weer met een andere variant van de kippendans die de kinderen zelf hebben bedacht. Dat is zo leuk om te zien.”

“Het leukste bij TeamUp en op school vind ik dat als iets niet lukt dat dan de juf zegt; dat maakt niet uit. De volgende week lukt het wel,” aldus Kery.

*De namen in dit artikel zijn vanwege veiligheidsredenen gefingeerd

TeamUp op School is een programma van Save the Children, UNICEF Nederland en War Child in samenwerking met de CED-Groep.