Als je aan Gaina en haar vriendinnetje vraag wat zij van TeamUp vinden antwoorden ze in koor “ALLES!”. Ze zijn beiden nog geen half jaar in Nederland en komen uit verschillende werelddelen. “In mijn land deden we niet veel spelen, alleen huiswerk maken en soms sporten, vertelt Kery* (11) uit Colombia. Na TeamUp ben ik altijd meer blij.”
De twee meiden vinden TeamUp veel leuker dan gym. Nathalie vertelt dat dit komt doordat TeamUp echt een andere dynamiek heeft. “Het enthousiasme bij TeamUp is groter, ze vragen er ook echt naar: Juf, gaan we vandaag weer TeamUp doen? Dat vragen ze niet op een gymdag.”
Bij TeamUp wordt er iedere week gewerkt met een thema, zoals vriendschappen, samenwerken of een ander helpen. Het thema van die week vormt de rode draad in alle lessen, vertelt Nathalie. “We hangen de vaardigheidkaart van het thema op het bord en kiezen een routine uit die we gedurende de dag een aantal keer terug laten komen zodat de leerlingen bij de sessie al weten hoe die routine gaat. Een mooie manier om ook tussen de lessen door even de gedachten te kunnen verzetten.”
Het leukste TeamUp spel vinden de meiden ‘Annemaria Koekoek’ en ‘De Kippendans’. Dat laatste beaamt leerkracht Nathalie lachend: “Elke keer komen ze weer met een andere variant van de kippendans die de kinderen zelf hebben bedacht. Dat is zo leuk om te zien.”
“Het leukste bij TeamUp en op school vind ik dat als iets niet lukt dat dan de juf zegt; dat maakt niet uit. De volgende week lukt het wel,” aldus Kery.