Nieuwe SIRE-campagne maakt armoede kinderen bespreekbaar
En daar zijn we blij mee. Want 1 op de 13 kinderen in ons land leeft in armoede. Erover praten zou geen taboe mogen zijn.
Misschien heb je hem wel gezien, de nieuwe campagne van SIRE. In de posters in de bushokjes, of de spot op TV en internet. Voor de campagne maakte SIRE drie videoportretten van kinderen die in armoede leven. In de spot vertellen Anashya (11 jaar), Zakariyya (13) en Romy (12) openhartig over armoede met een voor hen belangrijk persoon.
Armoede zorgt voor sociaal isolement
De campagne is bedoeld om armoede onder kinderen bespreekbaar te maken. En dat is hard nodig. Meer dan 250.000 kinderen in Nederland kunnen niet sporten of naar een verjaardagsfeestje omdat ze in armoede leven. Hierdoor lopen ze het risico sociaal buitengesloten te worden. Ze schamen zich voor hun thuissituatie, waardoor ze minder vaak vriendjes uitnodigen om te spelen.
Jongeren willen zelf taboe doorbreken
Dat er nu een campagne is over armoede onder kinderen is geen toeval. Een van de aanbevelingen die de jongeren die deelnemen aan Speaking Minds zelf gaven, is dat het taboe op armoede en schulden doorbroken moet worden door een landelijke campagne. Door het onderwerp bespreekbaar te maken, hopen de jongeren dat ouderen en jongeren makkelijker over geld praten en zich niet schamen als ze geldproblemen hebben. Ook willen ze dat jongeren makkelijker toegang hebben tot informatie en hulp bij geldproblemen.
Speaking Minds
Speaking Minds is een door Save the Children ontwikkelde methodiek waarin moeilijk bereikbare jongeren en gemeenten aan elkaar worden gekoppeld. Zo krijgen de jongeren een stem in het gemeentelijke armoedebeleid en weten de gemeenten beter hoe ze jongeren kunnen bereiken en helpen.
foto: still uit de SIRE-spot