Skip to main content
5327c850-c31f-467d-9dae-3e412010b8c9.jpg.webp

“De erkenning en het plezier van kinderen is de kroon op je werk”

Nathalie (25) staat elke ochtend om 03:00 uur op om naar haar werk te gaan. Eén keer per week begeleidt ze ’s avonds de TeamUp-activiteiten voor gevluchte kinderen. Een lange dag, maar toch kun je Nathalie al drie jaar vinden op het speelveld, met veel plezier. “Ik weet dat de kinderen mij elke week verwachten, en hun glimlach en plezier geeft mij ook weer energie.”

“Ik wil meer voor gevluchte kinderen betekenen. Hen een veilige haven bieden”, vertelt Nathalie. Nadat ze haar studie pedagogiek en antropologie had afgerond, heeft ze zich direct aangemeld als TeamUp-vrijwilliger. Als vrijwilligers begeleidt ze wekelijks spel- en bewegingsactiviteiten voor gevluchte kinderen. Deze activiteiten zorgen ervoor dat kinderen leren omgaan met gevoelens als stress, angst en boosheid.

Veerkracht
Als TeamUp-vrijwilliger heeft Nathalie een inkijkje gekregen in het leven op een asielzoekerscentrum. Ze ziet hoe moeilijk dit voor kinderen is, maar ook hoe goed kinderen met angstige en onzekere situaties omgaan. “Kinderen zijn superflexibel. Ondanks alle ellende die ze hebben meegemaakt, beschikken ze over ongekend veel veerkracht.” Door de TeamUp-activiteiten wordt die veerkracht nog eens versterkt.

Signalerende functie
Nathalie begeleidt de activiteiten met vijf anderen. Ze vormen een hecht team. “Elke week eten we met z’n allen en bereiden we de sessie voor.” Tijdens een sessie komen die extra paar handen en ogen goed van pas. “Wij hebben ook een signalerende functie”, vervolgt Nathalie. “Als kinderen afwijkend verdrag vertonen, bijvoorbeeld als ze extreem boos reageren of juist erg teruggetrokken zijn, verwijzen we ze door naar gespecialiseerde zorg.” Dit leren de vrijwilligers in de tweedaagse TeamUp Start-Up training.

Activiteiten met een doel
“Soms vinden de kinderen het lastig om bepaalde emoties te uiten en de leiding te pakken”, ziet Nathalie. Hierop worden de activiteiten aangepast. Elke activiteit is gekoppeld aan een psychosociaal thema, zoals boosheid, vriendschap en pesten. Onder deze thema’s hangen gedragsvaardigheden, zoals de ander helpen, grenzen aangeven en een time-out nemen. Spelenderwijs leren kinderen vaardigheden die ze in hun dagelijkse leven kunnen gebruiken.

Tijdens de sessies ziet Nathalie de kinderen veranderen: “Je ziet ze lachen, giechelen, je ziet teamwork ontstaan waar het eerst niet was. Het is gewoon superstoer om ze weer kind te zien worden en elkaar te helpen.”

Kroon op je werk
Door de activiteiten wekelijks te faciliteren, biedt TeamUp structuur en stabiliteit aan kinderen. Ook Nathalie ziet hoe belangrijk dat voor hen is. “Mijn mooiste ervaring als vrijwilliger is dat een meisje op het asielzoekerscentrum mij volledig vertrouwde. Ze vertelde mij wat ze leuk en minder leuk vindt, en hoe belangrijk TeamUp voor haar is.” Dat is dé drijfveer voor haar om door te blijven gaan, ook na een hele lange dag: “Die erkenning, van zoiets kleins wat wij doen, dat dan zoveel effect heeft op de kinderen. Dat is een kroon op je werk.”

Jezelf ontwikkelen
Als je het aan Nathalie vraagt, zou eigenlijk iedereen zich moeten opgeven als TeamUp-vrijwilliger. “Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor jezelf. Het helpt je verder ontwikkelen en het geeft je een andere kijk op het leven. Iedereen zou dit moeten zien en doen.”

Ook vrijwilliger worden? 

Net als Nathalie activiteiten voor gevluchte kinderen begeleiden? Dat kan! Wij zijn hard op zoek naar nieuwe vrijwilligers. De TeamUp-activiteiten zijn op maar liefst 25 opvanglocaties door heel Nederland, dus er is altijd wel een locatie bij jou in de buurt.


 

 

TeamUp wordt mogelijk gemaakt dankzij het Fonds voor asiel, migratie en integratie (AMIF)
Het AMIF Fonds biedt subsidie voor asiel en opvang, integratie en terugkeer
naar website