C&A en de C&A Foundation partner van Save the Children

Het toonaangevende kledingbedrijf C&A en de C&A Foundation maken vandaag het partnerschap bekend met kinderrechtenorganisatie Save the Children. De komende drie jaar investeren C&A en de C&A Foundation miljoenen in de programma’s van Save the Children om moeders in humanitaire crises the ondersteunen.

Deze programma’s zullen zich richten op rampenparaatheid en noodhulp. De C&A Foundation stelt hiervoor jaarlijks € 3 miljoen ter beschikking.

“Helaas neemt het aantal rampen en humanitaire crises toe. Statistieken tonen aan dat meer dan 250 miljoen kinderen onder de 5 jaar leven in landen die gebukt gaan onder geweld. Het is voor moeders erg moeilijk om hun kinderen veilig en gezond te houden onder deze omstandigheden,” zegt Hans Ploos van Amstel, directeur van C&A Europa. “Sinds onze oprichting speelt de ondersteuning van de gemeenschap een belangrijke rol in het bedrijf. C&A voelt zich verantwoordelijk voor families en de gemeenschappen waarin we leven. Moeders zijn hier de spil van. Daarom willen we juist door rampen getroffen moeders en kinderen versterken.”

C&A en de C&A Foundation hebben door de jaren heen al veel geïnvesteerd in humanitaire hulp middels diverse partnerschappen wereldwijd.

“We zijn van mening dat de tijd rijp is om onze activiteiten efficiënt samen te brengen in een wereldwijd partnerschap,” licht Leslie Johnston, directeur van de C&A Foundation toe. “We waren op zoek naar een partner die net zo gepassioneerd betrokken is bij het lot van moeders en kinderen als wij; maar we wilden ook graag samenwerken met een organisatie die de capaciteit, kennis en middelen om te werken aan preventie van en paraatheid bij een ramp als aan te verlenen van snelle en effectieve noodhulp als het noodlot toeslaat.”

Save the Children was een voor de hand liggende keuze voor een partnerschap met C&A en de C&A Foundation, aangezien de drie al hebben samengewerkt bij bijvoorbeeld sypertyfoon Haiyan en de ebola-uitbraak in West Afrika. Save the Children werkt in C&A en C&A Foundation sleutelgebieden, zoals Europa, China, Mexico, Brazilië en de productie landen.

In dit nieuwe partnerschap zal de C&A Foundation allereerst fondsen beschikbaar stellen om de situatie van Syrische vrouwen te versterken, zodat zij beter om kunnen gaan met de nieuwe financiële en emotionele problemen waarmee zij te maken hebben. Dit zal niet alleen een positieve impact hebben op deze vrouwen, maar zal hen bovendien in staat stellen om beter voor hun gezin te zorgen. Een eerste donatie van winterkleding is inmiddels uitgereikt aan moeders en kinderen in Turkse vluchtelingenkampen. “Vooral moeders en kinderen zijn kwetsbaar tijdens rampen en noodsituaties,” zegt Pim Kraan, directeur van Save the Children in Nederland. “We zijn zeer verheugd dat we – zowel met C&A als met de C&A Foundation- een partner hebben gevonden die net zo gepassioneerd en betrokken is met het lot van miljoenen kinderen, moeders en families wereldwijd die worstelen om te overleven in diverse crisisgebieden wereldwijd. Samen zijn we in staat om een verschil te maken voor hen. “

Naast het beschikbaar stellen van fondsen door de C&A Foundation, zal C&A ook zijn medewerkers en klanten betrekken in het partnerschap, zodat er meer betrokkenheid zal ontstaan voor de visie van Save the Children: een wereld waarin elk kind het recht heeft op gezondheidszorg, bescherming, ontwikkeling en participatie.